۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

نيسان قشقايي از كجا آمد؟





شركت خودروسازي نيسان موتور ژاپن از سال 2007 ميلادي توليد خودروي خود با نام قشقايي را از سر گرفت. اما شايد نحوه انتخاب نام اين خودرو براي خيلي‌ها جالب باشد.
شركت نيسان كه تاسيس آن به سال 1933 ميلادي برمي‌گردد از سال 2007 ميلادي اقدام به توليد خودرويي كرد كه نام آن از يك ايل كوچ‌نشين ايراني گرفته شده است. يعني قشقايي! اين ايل در جنوب غربي ايران زندگي مي‌كنند و سه تا چهار ماه از سال را کوچ مي‌کنند و بقيه سال را در ييلاق و قشلاق مي‌گذرانند.
طراحان نيسان معتقدند كه خريدار معمولي خودروي نيسان قشقايي در عين حال كه يك خريدار است، مي‌تواند يك دوره‌گرد در طبيعت هم باشد. به همين دليل بوده كه نام قشقايي براي اين خودرو انتخاب شده چون ايل قشقايي نيز در طبيعت جنوب غربي ايران ايران كوچ مي‌كند.
نيسان دليل نامگذاري خودروي خود را مشهور بودن افراد ايل قشقايي به سخت‌کوشي اعلام کرد. اين نوع نامگذاري براي دومين بار بوده و براي بار اول نيسان نام يک ايل مغربي را براي يکي از محصولاتش انتخاب کرده بود.
در بازار خودروي چين ابتدا نام اختصاري ccuv براي قشقايي در نظر گرفته شد كه به معناي خودروي دوديفرانسيلي كمپكت بود. اما اين خودرو بعدا با همان نام قشقايي وارد بازار خودروي چين شد.
اما نكته جالب اينجاست كه در بازار خودروي استراليا نيسان محصول قشقايي خود را با نام دواليس به مردم عرضه كرده است. نيسان نگران اين بود كه نام قشقايي در بازار استراليا با لغت اقتصادي "cash cow" به معناي تحت لفظي گاوي نقدي اشتباه گرفته شود!
cash cow در اصطلاح به يك محصول و يا يك فعاليت اقتصادي اطلاق مي‌شود كه سود بالا و غيرمنتظره‌اي را به همراه داشته باشد.
Sorce

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر